Sunday 12 June 2011

pendidikan sivik

SUKATAN PELAJARAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
PERINGKAT SEKOLAH RENDAH
Pendahuluan
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan merupakan mata pelajaran yan
memainkan peranan penting dalam kurikulum kebangsaan sekolah rendah bag
melahirkan murid yang dapat menunjukkan perasaan bangga dan cinta aka
negara. Mata pelajaran ini memberi tumpuan kepada perkembangan dir
hubungan dengan orang lain dan interaksi dengan persekitaran. Mata pelajara
ini juga adalah wahana bagi mewujudkan semangat perpaduan dan apresias
pelbagai budaya masyarakat negara ini. Kandungan mata pelajaran in
membolehkan murid memperoleh pengetahuan, kemahiran dan nilai sivik bag
menghadapi cabaran masa depan.
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan menekankan empat prinsi
pendidikan yang penting iaitu belajar untuk mengetahui (learning to know)
belajar untuk bertindak (learning to do), belajar untuk hidup bersama (learning t
live together) dan belajar untuk membentuk peribadi (learning to be). Belaja
untuk mengetahui membolehkan murid menguasai ilmu bagi membina perasaa
dan tingkah laku sivik. Belajar untuk bertindak merujuk kepada aplikas
pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian murid yang dikembangka
menerusi aktiviti di dalam dan di luar bilik darjah. Belajar untuk membentu
peribadi membolehkan murid berkembang secara menyeluruh dari segi rohan
intelek, fizikal, emosi dan sosial. Prinsip belajar untuk hidup bersama merupaka
asas dalam mewujudkan keamanan dan keharmonian dalam masyaraka
berbilang kaum di Malaysia. Melalui prinsip ini, perpaduan dalam keluarga
komuniti dan masyarakat pelbagai kaum dapat dipupuk.
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan ialah mata pelajaran teras untu
semua murid sekolah rendah Tahap II. Selaras dengan ini, pihak sekola
bertanggungjawab membina sahsiah dan potensi murid dengan pengetahuan
kemahiran dan nilai yang perlu bagi murid untuk melaksanakan hak da
tanggungjawab sivik. Murid juga perlu dipupuk dengan pemikiran kritis da
kreatif serta kesedaran sivik untuk melahirkan individu yang dapat memainka
peranan yang berkesan dalam keluarga dan masyarakat.
Matlamat
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan bertujuan memberi kesedara
kepada murid tentang peranan, hak dan tanggungjawab mereka dalam
masyarakat dan negara untuk melahirkan anggota masyarakat dan warganegar
yang bersatu padu, patriotik dan boleh menyumbang ke arah kesejahteraa
masyarakat, negara dan dunia.
Objektif
Objektif mata pelajaran ini merangkumi tiga aspek iaitu pengetahuan
kemahiran dan nilai.
Objektif Pengetahuan :
i. Mengenal pasti tingkah laku yang boleh menyumbang terhada
pembangunan watak yang mulia.
ii. Menerangkan peranan dan tanggungjawab ke arah pembinaan keluarg
yang bahagia.
iii. Menjelaskan kepentingan hidup bersama secara harmoni.
iv. Memahami pelbagai agama, tradisi dan budaya masyarakat Malaysia.
v. Menerangkan sistem kerajaan Malaysia dan sumbangan pemimpi
negara.
vi. Mengenal pasti cabaran dan ancaman dalam masyarakat.
Objektif Kemahiran :
i. Menguruskan diri dengan baik dan bertanggungjawab.
ii. Mengamalkan kesederhanaan dalam tingkah laku.
iii. Berinteraksi secara sopan dengan anggota keluarga, rakan da
masyarakat.
iv. Menangani konflik diri, keluarga dan rakan.
v. Belajar hidup bersama untuk kesejahteraan diri dan masyarakat.
vi. Menyertai aktiviti masyarakat untuk kebaikan bersama.
vii. Membuat keputusan yang bijak dengan mengambil kira kepentingan di
dan orang lain.
Objektif Nilai :
i. Mempunyai keyakinan terhadap kebolehan diri.
ii. Menghargai sumbangan ibu bapa dan anggota keluarga.
iii. Menghormati kaum dan budaya lain.
iv. Menyayangi alam sekitar.
v. Menunjukkan semangat kekitaan.
vi. Menghormati pemimpin dan menghargai jasa mereka.
vii. Menunjukkan perasaan bangga dan cinta akan negara.
Organisasi Kandungan
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan memberi penekanan terhada
penguasaan pengetahuan, kemahiran dan nilai sivik. Pengetahuan sivik terdi
daripada maklumat dan idea asas yang murid harus tahu serta menggunakanny
untuk menjadi warganegara yang bertanggungjawab dan berkesan. Makluma
asas ini merangkumi aspek perkembangan diri, hubungan kekeluargaan
interaksi dengan orang lain, masyarakat pelbagai kaum dan budaya di Malaysia
pentadbiran negara dan cabaran masa depan.
Kemahiran sivik terdiri daripada kemahiran melibatkan diri dalam aktivit
aktiviti di dalam dan di luar bilik darjah. Kemahiran ini membolehkan muri
membuat keputusan, menyelesaikan masalah, meningkatkan kesedaran sivi
dan memberi sumbangan terhadap pembangunan keluarga dan masyarakat.
Komponen nilai sivik terdiri daripada nilai murni yang perlu untuk melahirka
insan yang berakhlak mulia dan warganegara yang bertanggungjawab. Nilai sivi
ini, antara lain merangkumi toleransi, menghormati hak orang lain, adil, saksam
dan patriotisme. Nilai sivik juga menekankan penghargaan terhadap persamaa
dan kelainan dalam masyarakat pelbagai budaya.
1. Kandungan Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Kandungan mata pelajaran ini digubal secara tematik. Penggubalan tema in
mengambil kira struktur hubungan murid dengan persekitarannya, bermula da
diri sendiri, hubungan dengan keluarga, masyarakat sekolah, komuniti lua
sekolah, negara dan cabaran masa depan murid. Dalam konteks ini, muri
didedahkan dengan unsur pengetahuan, kemahiran dan nilai yang menjad
ciri-ciri masyarakat Malaysia.
Tema yang ditetapkan adalah seperti berikut:
i. Sayangi Diri
Tema ini menghuraikan aspek perkembangan diri iaitu cara muri
mengenal, mengurus dan mendisiplinkan diri serta mempelajari tentan
hak dan tanggungjawab mereka sebagai kanak-kanak. Topik dalam tem
ini ialah:
·  Mengenali diri
·  Keyakinan diri
·  Pengurusan diri
·  Disiplin diri
·  Pengurusan masa
·  Hak dan tanggungjawab kanak-kanak
ii. Sayangi Keluarga
Tema ini menghuraikan peranan dan tanggungjawab anggota keluarg
dan pembinaan keluarga bahagia mengikut perspektif pelbagai agama
Topik dalam tema ini ialah:
·  Mengenali keluarga sendiri
·  Peranan dan tanggungjawab anggota keluarga asas
·  Hubungan keluarga kembangan
·  Keluarga yang harmoni mengikut ajaran pelbagai agama da
kepercayaan
iii. Hidup Bersama di Sekolah dan Masyarakat
Tema ini menghuraikan aspek interaksi dan komunikasi dalam komuni
sekolah, semangat kejiranan, tanggungjawab individu terhadap alam
sekitar dan peranan agensi tempatan dalam memastikan kesejahteraa
hidup bermasyarakat. Topik dalam tema ini ialah:
·  Interaksi dan komunikasi dengan komuniti sekolah
·  Semangat kejiranan
·  Aktiviti kejiranan
·  Tanggungjawab terhadap kawasan persekitaran
·  Kebersihan dan keceriaan persekitaran
·  Peranan agensi tempatan
iv. Kenali Budaya Malaysia
Tema ini menghuraikan kepelbagaian warisan budaya masyarakat da
tanggungjawab individu untuk mengekalkan dan menghargai warisa
budaya negara. Topik dalam tema ini ialah:
·  Kenali dan apresiasi kekayaan pelbagai warisan budaya Malaysia
·  Kenali adab sosial warisan budaya Malaysia
·  Tanggungjawab mengekalkan kepelbagaian warisan buday
Malaysia
v. Malaysia Negaraku
Tema ini menghuraikan aspek identiti negara, sistem kerajaan Malaysia
kepemimpinan negara dan tanggungjawab rakyat untuk mengekalka
kemerdekaan negara. Topik dalam tema ini ialah:
·  Kenali Malaysia
·  Bangga dengan identiti negara
·  Kenali sistem kerajaan Malaysia
·  Kenali dan hormati pemimpin negara
·  Hargai perjuangan tokoh-tokoh
·  Tanggungjawab mengekalkan kemerdekaan
vi. Sedia Hadapi Cabaran
Tema ini menghuraikan aspek persediaan diri untuk masa depan, ci
individu terpuji dan kehidupan remaja yang sihat dan cergas. Topik dalam
tema ini ialah:
·  Membina budaya cemerlang untuk masa depan
·  Ciri-ciri peribadi terpuji
·  Remaja yang sihat dan cergas
Tema dalam mata pelajaran ini tidak terikat dengan urutan dan guru bole
menyesuaikan tema-tema ini dengan aktiviti dan isu semasa yang berlaku dalam
sekolah, masyarakat atau di peringkat kebangsaan. Misalnya, tema Malaysi
Negaraku boleh diajar dalam konteks sambutan bulan kemerdekaan supay
murid dapat memahami peranan dan tanggungjawabnya sebagai warganegar
dengan lebih berkesan dan bermakna.
2. Projek Kewarganegaraan
Projek Kewarganegaraan merupakan komponen penting dalam kurikulum
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan. Projek Kewarganegaraan ialah kerj
amali yang dijalankan di luar jadual waktu persekolahan. Murid dikehendak
menjalankan satu Projek Kewarganegaraan sekurang-kurangnya 10 jam
setahun dan menyediakan laporan dalam bentuk portfolio. Melalui projek in
murid diharapkan dapat merealisasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai sivik
Penyertaan murid dalam kerja projek ini juga dapat menyediakan warganegar
yang prihatin dan bertanggungjawab terhadap masyarakat dan negara.
Pihak sekolah memainkan peranan penting dalam memastikan muri
menjalankan kerja projek mengikut tema seperti dalam senarai cadanga
di bawah. Namun begitu, guru dan murid boleh memilih projek lain yan
difikirkan sesuai dengan persekitaran, tahap dan pencapaian murid.
Tahun Tema Cadangan Projek
4 · Sayangi Diri
· Sayangi
Keluarga
-  Brosur Penjagaan Kesihatan Diri
-  Brosur Penjagaan Keselamatan Diri
-  Projek Hari Ibu Bapa
-  Kempen Budaya Sopan
5 · Hidup
Bersama
di Sekolah dan
Masyarakat
· Kenali Budaya
Malaysia
-  Projek Menceriakan Sekolah
-  Projek Menghijaukan Sekolah
-  Projek Haiwan Peliharaan
-  Projek Membersihkan Jalan/Pantai/Tempat
Rekreasi/Tempat Beribadat di Kawasan
Setempat
-  Sudut Maklumat Adat Resam Kaum
-  Hari Kebudayaan Pelbagai Kaum
-  Projek Mengenali Bahasa-bahasa di Malaysia
6 · Malaysia
Negaraku
· Sedia Hadapi
Cabaran
-  Brosur Tempat-tempat Menarik di Malaysia
-  Projek Bendera Sekolah/Negeri/Jalur Gemilang
-  Kempen Sifar Ponteng
-  Kempen Anti Merokok
-  Kempen Pengukuhan Bahasa Inggeris
-  Pusat Aduan Murid
-  Stesen Radio Sekolah
Strategi Pelaksanaan
Dalam usaha menjadikan Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan sebaga
mata pelajaran menarik dan berkesan, pelbagai strategi pengajaran da
pembelajaran mesti digunakan. Kepelbagaian strategi ini harus membe
penumpuan kepada pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan murid da
berorientasikan aktiviti hands-on di dalam dan di luar bilik darjah. Oleh itu
strategi yang dijalankan sewajarnya dapat meningkatkan pengetahuan muri
tentang isu sivik, menerapkan pelbagai kemahiran dan memupuk nilai sivi
ke arah melahirkan warganegara yang bertanggungjawab, patriotik dan bersat
padu.
Penilaian
Untuk mengukur pembelajaran murid dalam Pendidikan Sivik da
Kewarganegaraan dari segi pengetahuan, kemahiran dan nilai, guru digalakka
menggunakan pelbagai cara penilaian. Antara cadangan bentuk penilaian yan
boleh dijalankan ialah pemerhatian, senarai semak tingkah laku, ujian, tugasa
dan laporan.

No comments:

Post a Comment